lördag 1 maj 2010

Fel beroende?

Läser på Svenska Dagbladets hemsida att Socialdemokraterna får minskat stöd från LO i år. Och? Att de över huvudtaget får stöd är ett konstruktionsfel. En facklig organisation måste alltid vara oberoende av politiska krafter och vara beredd att stå upp för sina medlemmars intressen likt andra organisationer får göra. Att sex kronor per medlem går till Socialdemokraterna per automatik är inte ett sådant oberoende.

Ibrahim Baylan, som blir intervjuad i artikeln, går så långt att han skyller det minskade anslaget från LO till Socialdemokraterna på Regeringen. Om han nu på allvar vill se den kopplingen borde han också vara tillräckligt skarpsynt för att inse att ett politiskt parti kan inte vara ekonomiskt beroende av en extern organisation.

I veckan som gick träffade jag en företrädare för Transportfacket. Han ville ge mig lite information och visade en nidbild av Fredrik Reinfeldt. Sen fortsatte han med att berätta allt dåligt den nuvarande Regeringen gjort. När jag bryter honom och påpekar att jag inte tycker det är positivt att facket som ska arbeta för mina intressen så ensidigt samarbetar med ett parti kommer det fram en riksdagsledamot. Partitillhörigheten är ingen högoddsare, tyvärr. Diskussionen om kopplingen mellan facket och Socialdemokraterna och alternativet att vara politiskt oberoende polariserar sig ganska snart. Vi lämnar den, och fortsätter med det de ville prata om vilket resulterar i en ensidig kritik av Regeringen från deras sida. Efter 15 minuter måste jag lämna dem, och konstaterar att det var tråkigt att de inte ville berätta för mig vad de kunde göra för mig som arbetstagare. De såg oförstående ut och menade på att de precis hade gjort det.

Jag kan inte låta bli att fundera på hur facket skulle ställt sig till Alliansens jobbpolitik om de varit politiskt oberoende.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar